HÄRJEDALSPIPAN

Om spelpipan

Spelpipan kom jag i kontakt med när jag arbetade i ett projekt som hette ”Musik i Härjedalens skogar förr och nu!”. Ett av mina uppdrag var att inventera vad som fanns av härjedalska musik i olika arkiv. När jag satt och lyssnade på inspelningar från Svenskt Visarkiv så fick jag höra spelpips spelas av spelmannen Olof Jönsson från Överberg. Inspelningar, uppteckningar och instrument  efter Olof och hans bror Jonas, som byggde spelpipor, var grundmaterial i det som blev skivprojektet ”Härjedalspipan”.

En betydelsefull anledning till att den härjedalska spelpipan åter började ljuda var spelmannen och fiolbyggaren Oskar Olofsson i Lillhärdal.
Det var han som revitaliserade pipbygget och även utbildade idag verksamma byggare som tog över hans gedigna hantverk.

Tiliuten

Andlig Visa Efter Olof Jönsson

På skivan ”Härjedalspipan”, som spelades in 1990, medverkade Ale Möller, Greger Brändström och Lasse Sörlin. Att det fanns brukbar härjedalsk repertoar och att Oskar Olofsson lärde sig piphantverket var grundstenar i revitaliseringen av instrumentet. 

Filmen med de medverkande i ”Härjedlaspipan” är från en konsert på flyttningsmuseet Eldnäset i Haverö hemma hos pipspelmannen Göran Månsson. Göran är den som idag, genom kurser och konserter, är den mest framträdande pipblåsaren i landet.